WOMEX 2016 s účastnou účastí kapely PONK

Letošní 16. ročník WOMEXu (World Music Expo) se  konal ve dnech 19.-23. října v Cidade da Cultura ve španělském Santiagu de Compostela, podobně jako před dvěma lety. S českou účastí se koná prakticky od svého počátku (publicista Petr Dorůžka byl v jeho historii dokonce jedním z tzv. samurajů, tj. členů poroty, která vybírá kapely pro showcase).  Samostatný český stánek je ovšem zajišťován pověřeným Institutem umění teprve od r. 2012 ve spolupráci s firmou Indies Scope.

WOMEX obsahuje jako většina aktuálních hudebních veletrhů část expoziční, konferenční, showcase, předprojekce hudebních filmů a také udílení cen. U WOMEXu je nejpodstatnější a nejsledovanější částí právě hudební showcase, což WOMEXu dodává živost a atraktivitu. Podle statistik pořadatelů (stejného jako u Classical NEXT je to německá agentura Pirahnha Arts AG z Berlína) se letošního ročníku účastnilo na 2 400 hudebních profesionálů z 95 zemí, 717 společností a institucí a 291 samostatných stánků.

Zaštítění českým stánkem (č. 2.19) v teritoriu zemí Visegradu poskytuje nejen zázemí českým účastníkům pro jejich partnerské schůzky a propagační materiál, ale také možnost uspořádat tzv. Český den (letos 21. října) a ukotvit v zahraničních partnerech povědomí nejen o jednotlivých umělcích a firmách, jak tomu bylo dříve, ale také o teritoriu. Brand je vytvářen jak přímou strategií, tak především chováním a znalostmi zástupců dané země. V tomto smyslu získává český stánek jak na MIDEM, tak na WOMEXu velmi kladné ohlasy.  Od roku 2012 také připravuje komisariátem pověřená hudební sekce Institutu umění aktualizovanou brožuru s přehledem o world music v České republice, účastnících veletrhu a od r. 2014 také výsledcích showcase při Colours of Ostrava, tzv. Crossroads. Na stánku jsou také nabízeny mj. ediční produkty hudební sekce Institutu umění (CD a flash s world music ve spolupráci s Colours of Ostrava, folklórem, indies, jazzem, electro), v letošním roce přibylo také propagační CD v koprodukci Indies Women VoiCeZ s nabídkou 21 českých ženských performerek.

Koordinovaná účast na WOMEXu zřejmě nese své ovoce také v zařazování českých kapel do showcase veletrhu. V r. 2015 to byla kapela Clarinet Factory, v r. 2016 Ponk. Dlužno říci, že jak Clarinet Factory, tak Ponk zaujaly nejen stylem, ale i profesionální kvalitou provedení. U Ponku se letos týkal jak hudební složky, tak průvodní grafiky a videosložky.

V letošním roce se na českém stánku prezentovalo patnáct subjektů (zástupců festivalů, vydavatelů, agentur, médií). Účastníci si pobyt financují sami. Z prostředků Ministerstva kultury je hrazen především stánek, základní registrace a cestovné pořadatelů. Již z uvedeného vyplývá, že účast pro ně má smysl, a to nejen z hlediska vzdělání a vyhledávání zajímavých kapel pro dovoz, ale také udržování a rozvíjení kontaktů B2B, a to jak při nacházení distributorů nebo propagačních příležitostí v zahraničí, tak   partnerských festivalů a klubů pro touring. Pro samotný Institut umění má účast na veletrzích, letos i s účastí zástupců pilotního projektu Czech Music Office, především význam aktualizace znalostí, využívaných ve výzkumných projektech i poradenství, a v udržování a vyhledávání kontaktů zahraničních partnerů, kteří mají zájem české kulturní prostředí.



 

Naše portály

Informační centrum českého divadla na Internetu

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

Norské fondy

Edice Box

Mezikulturní dialog

IDU na Facebooku:

↑ nahoru