Přehled premiér v dubnu 2017

1. 4. 2017
Divadlo J. K. Tyla Plzeň; Činohra (Malá scéna Nového divadla)
Ivan Vyrypajev: Iluze
překladatelka: Tereza Krčálová; režie: Adam Svozil, Kristýna Kosová; výprava: Ján Tereba; hudba: Jakub Borovanský; dramaturgie: Adam Svozil, Kristýna Kosová


2. 4. 2017
Divadlo Minor Praha
Hans Christian Andersen – Tomáš Jarkovský: Sněhová královna
(první provedení)
režisérka: Lenka Vagnerová; choreografka: Lenka Vagnerová; scénický výtvarník: Jakub Kopecký; kostýmní výtvarnice: Kateřina Štefková; světelný design: Jakub Kopecký; projekce: Jakub Kopecký; hudba: Dalibor Mucha, Tomáš Vychytil, Lubomír Nohavica; dramaturg: Tomáš Jarkovský
Divadelní vánice.
Příběh jedné velké dětské lásky, oběti a vykoupení. Příběh křehký jako sněhová vločka. Příběh, který se stal anebo nestal.

Slovácké divadlo Uherské Hradiště
František Hrubín – Zoja Mikotová: Špalíček veršů a pohádek (O Květušce, zahrádce a babici Zimici)
(první provedení)
režisérka: Zoja Mikotová; hudba: Zdeněk Kluka; výprava: Markéta Šlejmarová, Juliana Kvíčalová; dramaturg: Eva Janěková


4. 4. 2017
Divadlo Letí Praha (Vila Štvanice)
Ervín Hodulík: Ladové divadlo
(první provedení)
režisérka: Martina Schlegelová; produkce: Karolína Macáková; dramaturg: David Košťák
Cyklus scénických skic 8@8. Uváděno ve slovenském originále.
Divadelní hra o fiktivních denících krasobruslaře Ondreje Nepely.


6. 4. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava; Činohra (Divadlo Jiřího Myrona)
Marc Norman – Tom Stoppard – Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare
překladatelka: Jitka Sloupová; režisér: Radovan Lipus; scénický výtvarník: David Bazika; kostýmní výtvarnice: Ha Thanh Špetlíková; hudba: Paddy Cunneen; hudební nastudování: David Schreiber; choreografka: Jana Hanušová; souboje, šermy: Marek Sid Tichý; dramaturg: Lenka Lagronová

Divadlo Kalich Praha 
Tennessee Williams: Báječná neděle v parku Créve Coeur
překladatelka: Věra Šedá; režisérka: Iva Janžurová; scénický výtvarník: Adam Pitra; kostýmní výtvarnice: Eva Pitrová; hudba: Igor Orozovič, Ivan Acher; produkce: Michal Kocourek

Divadlo MANA Praha (kostel Československé církve husitské, Praha 10)
Rozsvítit maják (Divadelní instalace na horizontu událostí)
(první provedení)
Site specific projekt v rámci Česko-německého kulturního jara 2017. 
Volně inspirováno textovým fragmentem E. A. Poea: Maják.


7. 4. 2017
Divadlo F. X. Šaldy Liberec; Činohra (Malé divadlo)
Lars Norén: Válka
(česká premiéra)
překladatel: Zbyněk Černík; režisér: Šimon Dominik; scénický výtvarník: Karel Čapek; hudba: Matěj Kroupa; dramaturg: Martin Urban
Lars Norén je nejuznávanějším současným švédským dramatikem doma i ve světě, kde se velmi často hraje. Bývá dokonce srovnáván s Augustem Strindbergem. K napsání Války Noréna pravděpodobně inspiroval konflikt v bývalé Jugoslávii na začátku devadesátých let minulého století, konkrétních reminiscencí je v ní však minimum, většinou jde jen o mlhavé, neurčité náznaky. V popředí autorova zájmu stojí rozpad morálního kodexu, který s sebou přináší každá válka bez rozdílu: obecně uznávané hodnoty ztrácejí platnost a jediným cílem i kritériem veškerého lidského konání se stává vlastní přežití. Ještě hrůznější než samotná válka jsou její dopady na duši člověka, projevující se deformací charakteru, která vede k rozpadu osobnosti lidí, kteří se války zúčastnili jako vojáci i jako civilisté. Drsné téma, velmi současné, velice jemně zpracované.

Moravské divadlo Olomouc; Balet (Velké divadlo)
Alexej D. Mačavariani: Othello
libreto: Robert Balogh; choreograf: Robert Balogh; asistenti choreografie: Dana Krajevskaja, Jelena Iliina; režisér: Robert Balogh; dirigenti: Miloslav Oswald, Petr Šumník; scénický výtvarník: Eduard Přikryl; kostýmní výtvarník: Roman Šolc; dramaturg: Tomáš Lehotský

Divadlo loutek Ostrava 
Iva Procházková – Vít Peřina: Středa nám chutná
(první provedení)
režisér: Martin Tichý; scénický výtvarník: Jan Brejcha; kostýmní výtvarnice: Markéta Sládečková; výtvarník loutek: Jan Brejcha; hudba: Pavel Helebrand; dramaturg: Daniela Jirmanová
Příběh o jablkách, blahodárné síle obyčejného dětského štěstí a o tom, že ne každá odlišnost musí být nutně na škodu. Pro děti od 5 let.

Divadlo Na zábradlí Praha (Divadlo Komedie Praha)
William ShakespeareMacbeth: Too Much Blood
úprava: David Jařab, režisér: David Jařab; scénický výtvarník: David Jařab; kostýmní výtvarnice: Sylva Zimula Hanáková; hudba: Jakub Kudláč; dramaturg: Lucie Ferenzová; produkce: Alexandra Poláková  
„Fuck me or kill him!“
Inscenace je uváděna v angličtině, v úrovni pro ZŠ, s českými titulky. 

MeetFactory Praha 
Irvine Welsh - Matěj Samec: Pohlavní životy siamských dvojčat
(první provedení)
překladatel předlohy: Robert Tschorn; režisérka: Natália Deáková; scénický výtvarník: Lukáš Kuchinka; kostýmní výtvarnice: Jana Smetanová; hudba: Jakub Kudláč; produkce: Magda Juránková; dramaturg: Matěj Samec

Studio Hrdinů Praha
Ivana Uhlířová – Vojtěch Mašek: Mimo zápis
(první provedení)
režisérka: Ivana Uhlířová; režisér: Vojtěch Mašek; výprava: Antonín Šilar; hudba: Aid Kid; dramaturg: Eva Prchalová


8. 4. 2017
Divadlo Polárka Brno
Tadeusz Slobodzianek: Naše třída
překladatelka: Eva Bergerová; režisér: Břetislav Rychlík; scénický výtvarník: Svatopluk Sládeček; kostýmní výtvarnice: Markéta Sládečková; světelný design: Pavla Beranová; hudba: David Smečka; dramaturg: Simona Petrů

Divadlo J. K. Tyla Plzeň; Opera (Velké divadlo)
Antonín Dvořák: Rusalka
libreto: Jaroslav Kvapil; režisér: Tomáš Pilař; asistent režie: Jakub Hliněnský; dirigenti: Norbert Baxa, Jiří Štrunc, asistent dirigenta: Chuhei Iwasaki; choreograf: Martin Šinták; výprava: Aleš Valášek; projekce: Petr Hloušek; sbormistr: Zdeněk Vimr; hudební příprava: Maxim Averkiev, Martin Marek, Ahmed Hedar; dramaturg: Zbyněk Brabec


9. 4. 2017
Centrum experimentálního divadla Brno; Divadlo Husa na provázku (Sklepní scéna)
Jiří Jelínek: O pejscích a kočičkách
(první provedení)
režisér: Jiří Jelínek; hudba: Zdeněk Král; výprava: Matěj Pospíšil; dramaturg: Nora Obrtelová; produkce: Lenka Jirků
Jiří Jelínek připravil pro DHNP další rodinnou inscenaci - tentokrát inspirovanou Povídáním o pejskovi a kočičce. Místo zvířátek jsou však protagonisty bratři Josef (Vladimír Hauser) a Karel (Pavel Zatloukal) Čapkové. Každý z nich má svou múzu (Monika Jelínková a Růžena Dvořáková) a prožijeme s nimi pečení dortu nebo oslavu 28. října.


12. 4. 2017
La Fabrika Praha 
Per Olof Enquist: V hodině rysa
překladatel: Zbyněk Černík; režisér: Radim Špaček; výprava: Eva Justichová; hudba: Petra Horváthová; produkce: Jiří Štorek; dramaturg: Matěj Samec


13. 4. 2017
Národní divadlo Brno; Činohra (Reduta)
Reiner Werner Fassbinder - Martin Kubran – Petr Klár "Klarin": Strach jíst duši
(první provedení)
překladatel předlohy: Martin Sládeček; režisér: Jan Frič; výprava: Jan Štěpánek; světelný design: Martin Špetlík; dramaturgie: Martin Kubran, Petr Klár "Klarin"

AMU DAMU DISK-Divadelní studio Praha - 3. ročník KALD
Barunka is leaving
(první provedení)
režisérka: Anna Klimešová; výprava: Mikoláš Zika, Klára Fleková; hudba: Vratislav Šrámek; dramaturg: Boris Jedinák; produkce: Michaela Hollá, Jan Búrik, Adam Svoboda
Autorský projekt.
Nikoli nutně v tomto pořadí si pamatuji: - bleděmodré natáčky položené na kraji nočního stolku - páru stoupající z mokrého dřezu, kam právě bujaře dopadla horká pánev - usínání při tichém zvuku rádia s odpolední Knihovničkou Jany Klusákové - mýdlové bubliny mizící v odtokovém otvoru keramického umyvadla - drobky pečiva zapadlé v zásuvce se sladkostmi - zvuky kráječe na knedlíky - vyviklanou kachličku s tenkou prasklinou uprostřed.


14. 4. 2017
Městské divadlo Brno; Muzikál (Hudební scéna)
Velikonoční koncert
1) Zdeněk Merta: Via Lucis
2) John de Jong – Dan Kyzlink: Sanctus
režisér: Petr Gazdík; dirigent: Dan Kalousek
Spoluúčinkuje Ars Brunensis Chorus. 
Via Lucis - skladba pro soprán, tenor, smíšený sbor a orchestr na latinské religiózní texty.
Fragment uveden ve Smolné katedrále v Petrohradě v roce 2010.
Sanctus - rocková mše.


20. 4. 2017
Národní divadlo Praha; Opera
Václav Kašlík: Krakatit
libreto: Otakar Vávra; dirigent: Petr Kofroň; režisérka: Alice Nellis; scénický výtvarník: Matěj Cibulka; sbormistr: Martin Buchta
II. premiéra 21. 4.2017
Český repertoár Národního divadla v sezoně 2016/17 rozšíří pozoruhodné experimentální dílo Václava Kašlíka (1917-1989), jednoho z největších a nejuniverzálnějších českých operních tvůrců. Václav Kašlík, dirigent a operní režisér, který zasvětil svou práci především Národnímu divadlu, ale zároveň proslul i ve světě, byl i hudebním skladatelem a autorem několika oper a baletů. Za předlohu své druhé opery zvolil román Karla Čapka Krakatit, filozofické sci-fi z roku 1922, které formou podobenství předpovědělo nejen vývoj moderní vědy, ale také a především cestu lidské civilizace až na samý práh sebezničení. V době novodobé polarizace světa a nových, neutuchajících projevů bezbřehé mezilidské brutality a fanatismu nabývá Čapkův román v Kašlíkově operním zpracování netušených souvislostí. Opera Krakatit se vyznačuje dynamickým scénářem prolínajícím skutečný svět a svět přeludů, ostrým střihem a kontrastem a hudbou kombinující experimenty soudobé vážné hudby s jazzem či pop music. Na libretu Kašlíkovy opery se podílel filmový režisér Otakar Vávra, který Čapkův román dříve sám zfilmoval s Karlem Högerem v hlavní roli Ing. Prokopa. Operní verze Krakatitu, napsaná v roce 1960, byla o rok později rovněž zfilmována, a to samotným skladatelem. V tutéž dobu byla opera také poprvé uvedena na divadelním jevišti v Ostravě. V pražském Národním divadle měla premiéru až v roce 1966. Inscenace je uvedena u příležitosti 100. výročí narození Václava Kašlíka.


21. 4. 2017
Buranteatr Brno (Sokolský Stadion)
William Golding – Vladimír Fekar – Hana Mikolášková: Věž
(první provedení)
překladatel předlohy: Jan Čulík; režisérka: Hana Mikolášková; scénický výtvarník: Jaromír Ryšavý; kostýmní výtvarník: David Janošek; hudba: Robin Schenk; produkce: Pavla Spurná; dramaturg: Vladimír Fekar

Divadlo F. X. Šaldy Liberec; Činohra
Moliere – Tomáš Syrovátka – Tomáš Svoboda: Don Juan
(první provedení)
režisér: Tomáš Svoboda; scénický výtvarník: Nikola Tempír; kostýmní výtvarnice: Vladimíra Fomínová; hudba: Jiří Hájek; dramaturg: Tomáš Syrovátka
Hudební road movie.
Režisér a autor Tomáš Svoboda vytvořil v Liberci kultovní inscenaci Srnky, která spolehlivě vyprodává naše hlediště. Svůj komediální talent osvědčil také v autorském filmu Hodinový manžel. Spolupracuje s předními českými herci a v komediálním žánru patří právem k nejúspěšnějším tvůrcům naší současnosti. V Šaldově divadle uvede vlastní přepis Molierova Dona Juana pojatého jako „hudební road movie“. Diváky čekají známé hudební hity zasazené do nečekaných souvislostí a překvapující bude pravděpodobně i samotná postava Dona Juana, největšího divadelního pokrytce všech dob. Svobodův Juan nepojede na koni, ale v kabrioletu, svůj idealizovaný obraz bude vytvářet nejen slovy, ale také pomocí nových médií, a terčem jeho chtíče nebudou počestné nevinné křesťanky, ale dívky a ženy různých kultur a náboženství. Kdo je Don Juan dnes a do jaké míry je naše současnost cynická a pokrytecká? Juanova cesta kolem světa může začít…

Činoherní klub Praha
Leo Birinski: Tanec bláznů
překladatel: Vincenc Červinka; úprava: Ladislav Smoček; režisér: Ladislav Smoček; scénický výtvarník: Hans Hoffer; kostýmní výtvarnice: Ladislava Koukalová
To by tak hrálo, abychom u nás do zítřka nesvedli revoluci. Tragikomedie (anebo spíše komedie či groteska) Lea Birinského Tanec bláznů se objevuje po šestadvaceti letech znovu na jevišti Činoherního klubu (premiéra prvního provedení, rovněž v režii Ladislava Smočka, tehdy ještě s poruštěným jménem autora Lev Birinskij a pod názvem Mumraj, se konala 26. a 27. září 1991).

Divadlo na Vinohradech Praha 
Moliere: Škola žen
překladatel: Jiří Žák; úprava: Juraj Deák; režisér: Juraj Deák; scénický výtvarník: Jan Dušek; kostýmní výtvarnice: Jana Hauskrechtová; hudba: Ondřej Brousek; dramaturg: Barbora Hančilová


22. 4. 2017
Divadlo Polárka Brno (Malá scéna)
Otfried Preussler – Anna Duchaňová: Malá čarodějnice
(první provedení)
překladatelka předlohy: Jitka Bodláková; režisérka: Anna Duchaňová; výprava: Marie Jirásková; výprava: Anna Duchaňová; hudba: Magický hudebník v utajení; dramaturg: Petr Pola

Národní divadlo Brno; Balet (Mahenovo divadlo)
Petr Iljič Čajkovskij: Spící krasavice
libreto: Marius Petipa, Ivan Vsevoložskij; choreograf: Bachram Juldašev; asistenti choreografie: Jana Ruggieri, Gustavo Beserra Quintas; režisér: Bachram Juldašev; dirigent: Pavel Šnajdr; scénický výtvarník: Peter Čanecký; kostýmní výtvarnice: Ľudmila Várossová
Poslední ze slavného trojlístku Čajkovského baletů Labutí jezero, Louskáček a Spící krasavice se po více než dvaceti letech dostává opět do repertoáru Baletu NdB. Na motivy známé pohádky o Šípkové Růžence Charlese Perraulta vytvořil Marius Petipa spolu s Petrem Iljičem Čajkovským nesmrtelné dílo, které mělo premiéru roku 1890 v Mariinském divadle v Petrohradě. V duchu nej­lepších ruských baletních tradic nastuduje Spící krasavici s naším souborem choreograf Bachram Juldašev. A protože baletní pohádka musí být ohromující i na pohled, ujali se výpravy dva osvědčení scéničtí výtvarníci. Kostýmy navrhla Ludmila Várossová a autorem scény je Peter Čanecký. Šípková Růženka vás zaujme nádhernou Čajkovského hudbou, geniální choreografickou kompozicí Maria Petipy i pohádkovou výpravou.

Jihočeské divadlo České Budějovice; Činohra
Moliere: Don Juan
režisér: Thomas Zielinski; hudba: Ivan Acher; scénický výtvarník: Pavel Svoboda; kostýmní výtvarnice: Jana Smetanová; pohybová spolupráce: Sergej Škalikov; dramaturg: Olga Šubrtová

Těšínské divadlo Český Těšín; Polská scéna
Francis Veber: Plotka (Le Placard)
překladatelka: Barbara Grzegorzewska; režisérka: Malgorzata Siuda; scénický výtvarník: Jakub Straczek; kostýmní výtvarnice: Malgorzata Siuda; hudba: Lukasz Olejarczyk; dramaturg: Joanna Wania

Agentura Harlekýn Praha (Divadlo Adria)
Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
překladatel: Jiří Josek; úprava: Vladimír Strnisko; režisér: Vladimír Strnisko; výprava: Michaela Červenková; produkce: Jana Hanzlíčková

Městské divadlo Zlín
Karel Svoboda – Jiří Štaidl –Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně
úprava: Michaela Doležalová, Roman Vencl; choreografka: Renata Mrózková; výprava: Hana Knotková; dramaturg: Kateřina Menclerová


24. 4. 2017
Divadelní studio Neklid Praha
Karel Čapek – Ivo Šorman – Lukáš Křišťan: Jak se dělá divadlo aneb Lyrický zloděj
(první provedení)
režisér: Ivo Šorman; hudba: Barbora F. Karásková; produkce: Jiří Šourek; dramaturgie: Ivo Šorman, Lukáš Křišťan


26. 4. 2017
Divadlo Antonína Dvořáka Příbram
Bohumil Hrabal – Ivo Krobot – Petr Oslzlý: Obsluhoval jsem anglického krále
režisér: Milan Schejbal; pohybová spolupráce: Martin Pacek; výprava: Kateřina Baranowská; hudební spolupráce: Dalibor Gondík; dramaturgie: Kateřina Fixová, Pavlína Schejbalová
II. premiéra 28. 4.2017


27. 4. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava; Opera (Divadlo Antonína Dvořáka)
Bedřich Smetana: Tajemství
libreto: Eliška Krásnohorská; hudební nastudování: Jakub Klecker; režisér: Tomáš Studený; dirigenti: Jakub Klecker, Robert Kružík; scénický výtvarník: David Janošek; kostýmní výtvarnice: Eva Jiřikovská; sbormistr: Jurij Galatenko; dramaturg: Eva Mikulášková

Divadlo Na Fidlovačce Praha
Jule Styne – Peter Stone Bob Merrill: Sugar (Někdo to rád horké)
překlad: Ivo Osolsobě, Vladimír Fux; režisér: Radek Balaš; asistent režie: Petr Veselý choreograf: Jan Bursa; asistentka choreografie: Jana Paňková; výprava: Šárka Hejnová; hudební nastudování: Kristina Brachtlová; hudební spolupráce: Ondřej Brousek, František Štěrbák; dramaturg: Adéla Šotolová


28. 4. 2017
Divadlo Drak Hradec Králové
František Nepil – Tomáš Jarkovský – Jakub Vašíček: Makový mužíček
(první provedení)

režisér: Jakub Vašíček; výprava: Tereza Venclová; výprava: Kamil Bělohlávek; hudba: Jan Čtvrtník; dramaturg: Tomáš Jarkovský
Uvádí Divadlo Drak a MIFD o.p.s.
Divadelní adaptace legendární dětské knížky Františka Nepila určená nejmenším divákům. V
 malé chaloupce žijí stařeček se stařenkou a společnost jim dělá jen kočka Slunomžourka. Jednoho dne však stařeček donese domů stařence zrníčko máku. Společně si ho zasadí, mák vyklíčí, vykvete, uzraje…a světě div se, z krásné makovice se narodí makový mužíček. Že se narodil z makového zrnka, je tuze maličký. Stařečkovi se stařenkou ale i tak dělá radost. Postupně poznává svět, učí se spoustě nových věcí, jedna věc ho však stále trochu trápí. Neví totiž, čím by sám mohl být užitečný…

Městské divadlo Mladá Boleslav
William ShakespeareJakub Nvota: Sonety
(první provedení)
s použitím překladu: Jiří Josek; režisér: Jakub Nvota; hudba: Mario Buzzi; kostýmní výtvarnice: Markéta Sládečková; scénický výtvarník: Tom Ciller; dramaturg: Lenka Smrčková

Divadlo X10 Praha (Strašnické divadlo)
Nicolai Lilin – Ondřej Novotný – Lucie Ferenzová: Sibiřská výchova
(první provedení)
překladatelka předlohy: Alice Flimrová; režisérka: Lucie Ferenzová; výprava: Jana Hauskrechtová; hudební spolupráce: Markéta Dvořáková; hudba: Pavel Julius Ptáčník; produkce: Hana Svobodová; dramaturgie: Lenka Havlíková, Ondřej Novotný


29. 4. 2017
Městské divadlo Brno; Zpěvohra (Hudební scéna)       
Karel Cón – Milan Uhde  Miloš Štědroň: Viki kráčí za štěstím
(první provedení)
režisér: Juraj Nvota; asistent režie: Jakub Przebinda; hudební nastudování: Dan Kalousek; dirigenti: Dan Kalousek, Martin Procházka; scénický výtvarník: Tomáš Rusín; kostýmní výtvarnice: Zuzana Štefunková-Rusínová; choreograf: Jaroslav Moravčík; asistentka choreografie: Hana Vašáková; sbormistr: Jana Suchomelová; korepetitoři: Jakub Gabarík, Jaroslava Michalíková, Monika Jakubíčková; světelná režie: David Kachlíř; zvuková režie: Milan Vorlíček; dramaturg: Jan Šotkovský

Západočeské divadlo Cheb
Timothée de Fombelle – Branislav Mazúch – Martina Pokorná: Dva životy pana Perla
(první provedení)
s použitím překladu: Drahoslava Janderová; režisér: Branislav Mazúch; scénický výtvarník: Jan Brejcha;  kostýmní výtvarnice: Tereza Bartůňková; výtvarník loutek: Jan Brejcha; hudba: Michal Nejtek; dramaturg: Martina Pokorná

Pantheon production Praha (Divadlo Palace)
Liz Lochhead: Perfect Days
překladatel: David Drozd; režisér: Petr Kracik

Švandovo divadlo na Smíchově Praha (Studio)
David Košťák: Srdce patří za mříže
(první provedení)
režisérka: Alžběta Burianová; kostýmní výtvarnice: Kateřina Höferová; scénická výtvarnice: Anna Brotánková; hudba: Robin Schenk; produkce: Eva Šojdelová, Jitka Dvořáková; dramaturgie: David Košťák, Libor Vodička
Záležitosti srdce. Jsou to ty křehké věci, které nepojme rozum? Nebo jsou to ty nejpudovější věci, kterým rozum nedokáže včas zabránit? Naše srdce neustále tluče na poplach a svádí za nás boj o život. Přesto by srdce nikdo neoznačil za násilníka - je to jen naše zhmotněná touha žít.
Nekorektní pohled nejmladší divadelní generace na téma násilí ve světě, ale i v nás samotných.



Přílohy

 

Naše portály

Informační centrum českého divadla na Internetu

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

Norské fondy

Edice Box

Mezikulturní dialog

IDU na Facebooku:

↑ nahoru